Dette mener barn og unge på Bjørkelangen skole om fritid !

Som et ledd av kartleggingen i Prosjekt fritid barn og unge, ønsker vi innspill fra alle elevene på ungdomstrinnene i kommunen. Bjørkelangen skole elevråd var tydelig på at også mellomtrinn bør få uttale seg i et så viktig tema. Artikkelen oppsummerer kort hva mellomtrinnet og ungdomstrinnet ga av innspill i prosjektet.

Bjørkelangen skole

Den 10.2 ble prosjektleder Linda K. Aasnes invitert til elevrådet ved Bjørkelangen skole. Elevrådet består av elever fra mellom- og ungdomstrinnet ved skolen. 

Etter presentasjon av prosjektet, ble det åpnet for spørsmål. Linda fikk mange spørsmål, men et av de er kanskje spesielt viktig å svare på. Spørsmålet var, “Mener du virkelig at tilbudet på Bjørkelangen stasjon bare er for de som går på ungdomstrinnet og eldre?” Dette blir viktig å finne ut av, og innspillene fra ungdommene må vektlegges når den avgjørelsen tas. Elevrådet avgjorde at det var viktig at både mellom- og ungdomstrinnet fikk uttale seg, slik at vi får innspill fra alle.

Gruppearbeid

I undersøkelsen var det 2 spørsmål som skulle gjennomføres som gruppearbeid. Gruppene har levert mange gode innspill. Dette er noen av innspillene vi fikk. 

Hva tror du hadde bidratt til at flere barn og ungdom hadde deltatt i fritidsaktiviteter?

Elevene har mange tanker om hva som kan bidra til at flere deltar. I dette punktet i undersøkelsen, svarer elever på mellomtrinnet og ungdomstrinnet ganske likt.  

Det som oftest blir nevnt er pris. Det bør være gratis eller billigere enn det er i dag. Vi må sikre at alle blir inkludert, slik at det blir lettere å delta. Flere ønsker å reise sammen med noen de kjenner, og ha mulighet til å være på aktiviteter sammen med venner. Ikke overraskende er det flere som nevner behov for et bedre transporttilbud og/ eller økt nærhet til ulike aktiviteter.

Noen av gruppene forslår at aktiviteter bør ha større fokus på at det skal være gøy, og kanskje ikke være obligatorisk å møte på alle dagene. Dette fremkommer også i ønskene på hva et ungdommens hus bør ha av tilbud. Mange forslår der mulighetene for eksempelvis mange typer ballsport.

Markedsføring nevnes av mange grupper. Spesifikke forslag er å sende ut invitasjoner fra skolen, gjerne hyppig. Dette er nok helt klart et behov- fordi flere sier at de ønsker seg spesifikke aktiviteter i kommunen, som allerede eksisterer. Det er sannsynlig at ikke alle vet om alle tilbudene som finnes. 

Hva bør et ungdommens hus inneholde? Se for deg at er med vennene dine i et helt tomt hus. Hvilke ting, tilbud og aktiviteter vil du fylle det opp med?

Det kom inn over 60 ulike forslag på hva et ungdommens hus bør inneholde av ting, tilbud og aktiviteter. De desidert mest nevnte er gaming, kiosk (eller annen type matservering), godt med gode sitteplasser og brettspill. Av aktiviteter nevnes blant annet matlaging, ulike ballaktiviteter, lazer tag, biljard og bordtennis. Noen har etterspurt muligheten for eksempelvis å ha leksehjelp og pult til å gjøre skolearbeid. 

Verdt å merke seg

Innspillene skiller seg fra svarene fra Kjelle videregående, spesielt i forhold til ønske om å benytte et ungdommens hus. Ungdommen på Bjørkelangen skole ønsker i mye større grad et ungdommens hus. 

Et annet element som er verdt å merke seg er at det er en relativt stor ulikhet i besvarelsene fra mellomtrinn og ungdomstrinn er i hvorfor de ikke deltar eller deltar sjeldent i fritidsaktiviteter. Barn og ungdom fra mellomtrinnet på Bjørkelangen skole har utfordring med transport til og fra fritidsaktiviteter, å føle seg inkludert og kostnader knyttet til aktiviteter. Ungdomstrinnet oppgir i mye større grad at de ikke ønsker eller heller vil henge med venner eller slappe av. Det er ikke overraskende at det er ulike årsaker til å ikke delta, men det er viktig at dette tas med når prosjektet skal konkludere, og foreslå tiltak for videre arbeid med fritidsaktiviteter og ungdommens hus. 

Fremover skal prosjektet til Aursmoen og Bråte skole. Det blir spennende å se hva ungdommer der mener.


2024 © Aurskog-Høland frivilligsentral